15. březen 1939

15. březen 1939 Den, do jehož historické příchuti a pocitu patří vytrvalé sněžení, bláto a plískanice, čímž vynikala atmosféra dlouho tušené události, okupace zbytku českých zemí.
V souřadnicích měst a vísek českého severního pohraničí se nedělo dohromady nic. Jen nějaké kolony vojenských nákladních vozidel přikrytých plachtami postávaly na ulicích nebo náměstích a prohýbali se pod tíhou mokrého sněhu. Jeden voják stihl ještě poslat pohlednici domů z jedné hospody v Tuháni a postěžovat si na zimu... „zítra jedeme dál“.
Jen v České Lípě byl svěřen úkol být strategickým bodem při okupaci českých zemí. Když Adolf Hitler v Berlíně udolal nebohého Emila Háchu, tak se bleskově a tajně přesunul do Čech, aby ztvrdil svůj triumf.
Hitlerovi plánovači byli schopni do dvou hodin připravit plán přesunu. Vzhledem k počasí, ale také potřebě přemístit štáb předních aktérů režimu, byl zvolen vlak. Zatímco odjezd Háchova vlaku byl odkládán a cestou byl zpomalován, tak Vůdcův pojízdný štáb na kolejích zamířil na Drážďany a nikoliv přímo na Prahu, nýbrž uhnul z hlavní trati a přes Bischofswerdu zamířil do Ebersbachu a přes Rumburk do České Lípy. Z dnešního hlavního nádraží se přesunul vlak na nádraží městské.
Z hlediska jeho ochrany to bylo výhodnější.
Od poledních hodin se vyčkávalo. Němečtí vojáci dopoledne okupovali Prahu a byly zajištěny strategické body. Henlein, vzápětí jmenovaný na čas šéfem civilní správy a stále ještě málo známý K.H. Frank, měli pokyn po ověření situace vyrazit přes Mělník do České Lípy. Ve 14.hodin vstoupili do Hitlerova vlaku na městském nádraží.
Po krátké poradě vyrazila kolona vozidel s Hitlerem, Himmlerem a Heydrichem směr Praha. Vůdce byl na Hradě dříve
než přijel Hácha, který se o tom dozvěděl až po svém příjezdu. Také tato trpkost mu byla přidána navíc.
Hitler v Praze nocoval, ráno ještě přijal hold pražských Němců a zase zamířil do České Lípy. To již českolipští nacisté věděli, jaký vlak stojí na nádraží a rádi by se k Vůdci protlačili. Dvěma místním fotografům se podařilo pořídit pár snímků
a v nádražní hale mu vnutili pamětní knihu města k podpisu. Hitlerův vlak se vrátil na staré říšské území a přes Slezsko
a severní Moravu zamířil do Brna.
Vysoká mobilita Adolfa Hitlera byla předpokladem propagačního úspěchu jeho postupu. Také cesta přes Českou Lípu byla toho důkazem. Naše město ho ale vůbec nezajímalo.

Ladislav Smejkal

Na fotografii Adolf Hitler na městském nádraží v České Lípě.