Textilní vzorníky

Rozsáhlá sbírka 16 ks textilních vzorníků, které pocházejí z českolipských kartounek, obsahuje 13560 vzorů. Jsou cenným pramenem pro poznání kartounové výroby nejen v našem regionu. Kartounářství se stalo v 1. polovině 19. století charakteristickým odvětvím Českolipska, po Praze 2. největším v českých zemích. První kartounku v Čechách založil na svém panství ve Sloupu v Čechách hrabě Maxmilián Kinský.

Ručně potiskované látky (kartoun) sloužil k výrobě oděvů, módních doplňků a užitkových předmětů. Šily se z nich dámské šaty, sukně, halenky, zástěry, plédy, vložky do panských vest, dětské čepečky. Velmi žádané byly šátky různých velikostí. Domácnosti zdobily kartounové závěsy, povlečení, potahy na nábytku. Doplňkovou výrobou byly potahy na deštníky nebo kapesníky.

Vzory ze vzorníků podléhaly módním trendům. Počáteční oblíbenost v šlechtických sídlech se v období biedermeieru přesunula do městských bytů a poté se udržela díky cenové dostupnosti v lidovém prostředí.

Oblíbenost u různých vrstev obyvatelstva, módní trendy a zdokonalování forem určovaly vzhled i typ vzorů. Počáteční velké tapetové vzory s hrubými konturami tištěné dřevěnými formami přešly do menších a barevnějších vzorů tištěných vytloukanými formami. V poslední fázi ručního potisku dokázali tiskaři potisknout látku bohatými barevnými vzory jemných kontur a detailů díky formám kompozitním.

Nejvíce se tiskly rostlinné motivy. Oblíbené byly vzory kašmírové, geometrické, abstraktní. Zajímavé jsou vzory krajkové, které se do módních trendů zatím nevrátily. Vypovídající hodnotu mají vzory figurální a figurativní, na kterých jsou zobrazené soudobé události, např. válečné konflikty, řemesla, žně. Nejméně oblíbené byly motivy zoomorfní.

U některých vzorů snadno poznáme styly té doby – biedermeier, empír, romantismus. Některé předběhly svou dobu, můžeme z nich vyčíst prvky pozdějších stylů – secese, kubismus, Atr Deco.

Do vzorů se promítaly požadavky a vkus spotřebitelů. Při pozdější velké oblíbenosti vesnického obyvatelstva se pro starší ženy vyráběly kartouny tmavší s menšími ornamenty. Mladé ženy naopak vyžadovaly červenou barvu a větší výrazné barevné motivy. Lidový vkus se promítl i do velmi oblíbených vzorů kašmírových. Jeho základní prvek, tvar piniové šišky, se objevuje na rostlinných vzorech v jemných pastelových barvách a také ve výraznější barevnosti červené a žluté.

Vzory ze vzorníků „ožívají“ na krojích folklorních souborů – vice ZDE.

 

Rostlinný vzor drobná kvítka

Dvoubarevný rostlinný vzor

Rostlinný vzor velké květy

Abstraktní vzor

Geometrický vzor

Kašmírový vzor

Krajkový

Modrotisk

Zoomorfní

Figurální - vojácí číhající na kohouta

Figurální - řemeslníci

Figurativní - poštovní vzducholoď

Figurativní - památník

Dámská šatovka z konce 18. století

Vzor z období empíru

Vzor na kávový ubrus z období biedermeieru

Biedermeierovská kytice

Šatovka v pastelových barvách z období biedermeieru

Vzor z období romantismu

Nadčasovost ve vzorníku z poslední čtvrtiny 19. století. Štíhlé rozevláté listy a květy připomínají období secese

Nadčasovost ze vzorníku z 20. let 19. století. Geometrické tvary poskládané do deformovaného tvaru vykazuje prvky kubismu

Klasický vzor na turecké šátky

Rohová kytice na tureckém šátku

Oblíbené lemy šátků v lidovém prostředí

Vlající ubrus v prostoru ukazuje plastičnost vzorů

Uklidňující pohyb ve tvaru piniové šišky

Barevnost vzorů z přírodních materiálů

Kašmírový prvek v lidovém prostředí

Oblíbený žlutý podklad se zlidovělým kašmírovým prvkem

Oblíbený červený podklad se zlidovělým tvarem kašmírovým prvkem