Zlatá éra českého filmového plakátu - dárek k 50. narozeninám kina Máj
v Doksech

Výstavu autorských výtvarných plakátů, které vytvořili přední českoslovenští výtvarníci v rozmezí let 1969-1971 pro Ústřední půjčovnu filmů, mohou zhlédnout návštěvníci kina Máj v Doksech od 13. do 30. dubna. V měsíci květnu bude výstava uvedena v Městské knihovně v Doksech. Československý filmový plakát se stal legendou na poli užitého umění
v celoevropském měřítku. Stavba kina Máj v Doksech je architektonicky významnou stavbou, kterou navrhl liberecký architekt Karel Hubáček.

Budova kina se nepodobala obvyklým stavbám tohoto druhu tehdejší doby. Mnozí spatří v budově podobu lodě, které plují
po nedalekém Máchově jezeře. 9. března 1963 bylo kino Máj slavnostně otevřeno premiérou českého filmu režiséra Karla Kachyni Závrať. Autorem plakátu byl uznávaný výtvarník Karel Vaca. Interiéry vestibulu a kavárny v prvním podlaží vytvořili architekti Lidmila Švarcová a Otakar Binar. Kino bylo vybaveno, na svoji dobu, nejmodernější filmovou technikou s možností širokoúhlé projekce a se stereofonními reproduktory. V šedesátých letech získávaly plakáty českých autorů řadu ocenění doma i v zahraničí a z mezinárodních přehlídek plakátů si odvážely řadu cen. Autoři začali využívat koláže, fotokoláže. Je to období svobodné, necenzurované tvůrčí práce, ukončené rokem 1968 a nastupující normalizací.
Karel Vaca byl jedním z nejuznávanějších tvůrců československého filmového plakátu. Vytvořil nejvíce plakátů ze všech výtvarníků - celkem 289 plakátů. Návrhy filmových plakátů dělal třicet let. Jeho první plakát vznikl v roce 1959 a poslední
v roce 1988. Karel Vaca dlouhá léta pracoval ve výběrové komisi Ústřední půjčovny filmů, kde prosazoval
a probojovával neotřelé nápady své i svých kolegů proti dobové cenzuře (to především v 70. a 80. letech). Jeho plakáty
k filmům Sladký život a Výkřik patří mezi kultovní díla tohoto oboru užité grafiky.
Jaroslav Fišer se narodil 10. října 1919 v Praze, zemřel 21. června 2003. Grafik, typograf a výstavní designér. Studoval
na Českém vysokém učení technickém v Praze (1937–1939 a 1945–1946; Oldřich Blažíček, Cyril Bouda, Martin Salcman),
na UPŠ a VŠ uměleckoprůmyslové v Praze. Inspirací
pro Jaroslava Fišera byla Václava Kaplického. Kromě plakátové tvorby se věnoval také výstavnictví (podílel se na přípravě expozice pro Brusel a Montreal), pro československou výstavní expozici v Bruselu vytvořil logo. Kombinoval různé výtvarné prostředky (grafické znaky, prvky koláže s typografickými postupy). Stejně tak tvořil i v užité grafice (grafická úprava edice Proměny, knižní obálky (edice Smaragd, České básně, Divadlo), filmové a divadelní plakáty. Navrhoval i známky. V letech 1959–1987 vytvořil sto čtyři filmových plakátů. Oceněné filmové plakáty: 1976 Stříbrný Hugo na Mezinárodním filmovém festivalu v Chicagu (Hra o jablko).
Josef Vyleťal (1940-1989) vytvořil v letech 1964–1979 sto patnáct filmových plakátů. Mezi oceněné filmové plakáty patří Panna a netvor z r. 1979, za nějž obdržel stříbrnou plaketu na Mezinárodním filmovém festivalu v Chicagu. Byl uznávaným malířem, grafikem, výborným kreslířem, výtvarníkem divadla a filmu (plakáty). Josef Vyleťal zemřel v Praze jako 49letý mistr klasického, veristického surrealizmu. Jeho dílo je z rodu magie fantazijního realizmu a surrealizmu.
Vystaveny jsou také plakáty předního českého grafického designéra - Zdeňka Zieglera, profesora Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Starší generace si na výstavě jistě vzpomene na plakáty k filmům jako byly Zlaté časy
ve Spessartu, Ecce homo Homolka či Zálesák.

Výstavu připravili:Jana Fridrichová (VMG v České Lípě) ve spolupráci s PhDr. Renatou Mauserovou ( MěKS v Doksech).

Za laskavé zapůjčení děkujeme panu Marianu Lukačovičovi z antikvariátu Klariani z Varnsdorfu.

Zdrojový dokument: http://www.terryhoponozky.cz/plakaty Sbírka filmových plakátů Terryho ponožek obsahuje
více než 10 000 druhů autorských, výtvarných plakátů vzniklých v Československu do konce roku 1989.
http://wikipedie.cz