150 let železnice v České Lípě - Staré nádraží

14. listopadu 1867 přijel do České Lípy první vlak po 45 km dlouhé železniční trati z Bakova nad Jizerou. Nádražní budova měla původně shodný tvar, velikost a dispoziční řešení jako v Bakově. Zvětšila se o objem přístavby nádražní restaurace a měnila svou vnitřní podobu ještě na začátku 21. století, kdy stále nebylo jasné, že se bude moci postavit nádraží nové.

Budova stojí na navážce, která se rozkládá směrem k severnímu zhlaví. Naopak k jihu je urovnaný terén paty návrší Kopeček. Svému účelu pro veřejnost sloužila až do 16. prosince 2016. Nyní je důležitou provozní budovou.

1. Nejstarší snímek, fotografická veduta z doby po roce 1880. Zachycuje navršený terén Nádražní ulice zakončené malým pláckem, na němž stávaly omnibusy, povozy tažené koňmi svážející zájemce do hotelů a ubytovacích hostinců.

2. Nádraží z roku 1903. V pozadí je vidět železná lávka nad kolejemi do železničních dílen. Po roce 1945 byla přesunuta.

3. - 4. Nádraží fotografované z původní železné lávky asi v roce 1910.

5. Severní zhlaví českolipského nádraží přibližně z roku 1910. Směrem na západ byly po první světové válce postaveny činžovní domy pro železničáře.

6. Pila Vogel a Rösler u nádraží. Její nákladní rampa přiléhala k zastávce Ústecko-teplické dráhy, která srostla s nádražím jako lovosické nástupiště.

7. - 8. příjezd spojenecké vojenské mise na českolipské nádraží v prosinci 1918.