Válečná Česká Lípa – železnice I

Pohnuté události konce léta a časného podzimu roku 1938 se projevily na dráze. Nejdůležitější spojení Šluknovského výběžku s vnitrozemím procházelo přes Českou Lípu. Ještě před vyhlášením mobilizace 23. září mířila odtud přes naše město většina evakuovaného státního majetku, dílenských zařízení a zásob, u kterých se předpokládalo, že by mohly být zničeny v předpolí předpokládané obrany země, jejíž hlavní linie se opírala o hřebeny Lužických hor. Přitom zde docházelo ke střetnutí
s ordnery doplněnými i o některé záškodnické složky sem tajně disponované
z Německa.
Bezprostředně po vyhlášení mobilizace 24. září byl vydán příkaz k destrukci železnice na trati Zahrady u Rumburka-Krásná Lípa. Po velmi dobrodružném a nebezpečném plnění tohoto úkolu se zbytek vlaku s trhacím pluhem vrátil 25. září do České Lípy.
Také zde se naplno rozeběhla evakuace a s velkým úsilím si zajišťovali nákladní vagony pro přepravu majetku zdejší občané, především úředníci a učitelé. Po uzavření Mnichovské dohody odjížděli lidé evakuačními vlaky již jen s osobními zavazadly. Poslední byl vypraven 8. října 1938. Onoho dne již nemohli čeští železničáři vyjíždět směrem k severu dále než
k mostu přes Ploučnici, na jehož druhé straně stála vojenská hlídka. Její postavení bylo součástí přípravy na vstup do města následujícího dne.
Evakuovaní železničáři se v řadě případů dostali do Nymburka, kde hledali práci v depu a v dílnách a další jejich větší díl byl zaměstnán v depu v Praze-Vršovicích. Část lokomotiv a železničních vozů stažených z České Lípy byla podle mezistátní dohody s Německem vrácena zpět do České Lípy a lokomotivy byly zbaveny znaku československého bronzového lvíčka. Staly se součástí železnice se znakem DR. Železniční tratě v okolí České Lípy byly podřízeny Ředitelství Říšských drah
v Drážďanech. Přímý hraniční přechod do vnitrozemí byl mezi stanicemi Bezděz a Bělá pod Bezdězem.
V jízdním řádu z 15. května 1939 byl zaveden rychlík z Liberce do Chebu jako páteřní spoj v tzv. sudetské oblasti. Jízdní řád z roku 1940 obsahoval novou značku x, která uváděla, že takto označený spoj jede jen na zvláštní pokyn, což znamenalo,
že může být kdykoliv zrušen. Pozdější jízdní řády přímo uváděly, že vybrané zavedené vlaky po dobu války vůbec nepojedou. Ve všech směrech z České Lípy byly vypouštěny zejména spoje v dopoledních a poledních hodinách a vlaky jezdily převážně ráno a večer. Příkladně ve směru na Liberec zůstaly v provozu jen čtyři páry vlaků. Znamenalo to jednoduše dva vlaky tam
a dva zpět.

Ladislav Smejkal

Na fotografii vlak v železniční stanici Jedlová dne 22. 9. 1938.