Z Ústecko- teplické dráhy

 

Společnost Ústecko-teplické dráhy byla v první řadě vlastníkem řady hnědouhelných dolů v Podkrušnohoří. Své zisky zvyšovala budováním sítě železničních tratí, po nichž se dostávalo vytěžené uhlí k tamním přístavům a po železnici do měst severních Čech.

Společnost vystavěla tak řečenou transversální dráhu, to jest spojnici napříč severními Čechami od Řetenic na své páteřní dráze Ústí nad Labem – Chomutov přes Lovosice, kde protínala státní dráhu Praha – Drážďany a Litoměřice, kde se napojila na Rakouskou severozápadní dráhu z Vídně do Děčína. Další pokračování mířilo do České Lípy se spojením na Českou severní dráhu z Bakova nad Jizerou do Rumburka. Nakonec ústila v Liberci s napojením na železnici Pardubicko-žitavskou.

Úsek z Litoměřic do České Lípy byl otevřen 29. prosince 1898. Pokračování do Liberce bylo zprovozněno 16. září roku 1900.